tullimiespatsas

Oheisen tullimiespatsaan on veistänyt Saarijärveläinen kuvanveistäjä Georg Öhman. Öhmanin taideveistämö Woodshellin toimintaa jatkaa Georg Juhani Öhman.

Patsaassa on kiinni laatta, jossa lukee 23.5.1983 Helsingin Tullimiehet ry. Patsas on tehty aikanaan tilauksesta ja se on ainutlaatuinen.

Tulliliitolla on ollut aikaan hallussa muutamia erilaisia patsaita, joita sitten jäsenosastot olivat voineet myös ostaa. Patsaat lunastettiin sitä mukaa kun patsaan saaja oli tiedossa.

Patsaan historiaa

24 huhtikuuta vuonna 1982 Helsingin Tullimiehet ry päätti kokouksessaan järjestää Tullin pääjohtajalle, Jorma Uitolle, vierailun Tammisaareen lomapaikkaansa Koivulaan, jonne oli vastikään valmistunut uusi päärakennus. Vierailun yhteydessä oli tarkoitus tutustumisen lisäksi käydä samalla neuvotteluja.

Tilaisuuteen päätettiin kutsua yhdistyksen hallituksen ja pääjohtajan lisäksi vt tullijohtaja E. Lönnkvist, apulaisjohtaja L. Pikulinsky, tarkastaja R. Kosonen, ylitarkastaja H. Virkkala sekä Tullimiesliitosta U. Luotola, T. Taipalus ja V. Riihimäki.

Juhannusviikolla toteutettuun vierailuun osallistuivat pääjohtaja Uiton lisäksi vt. pj. E. Lönnkvist ja Tullimiesliiton pj. U. Luotola ja yhdistyksen johtokunnasta S. HaviaT. Olenius, Toivola ja A. Holm. Uitto piti erittäin paljon yhdistyksen kesäpaikasta Koivulasta ja toivoi että voisi syksyllä olla mukana Helsingin Tullimiehet ry ja Helsingin piiritullikamarin kesken pidettävillä neuvottelupäivillä.

Pääjohtaja vieraili Koivulassa myös kesällä 1983. Vierailun yhteydessä hänelle päätettiin luovuttaa puinen veistos, joka esittää vanhan ajan tullimiestä. Käytännön järjestelyt tilaisuuteen annettiin Martti Hänniselle.

uitto koivulassa uitto koivulassa 2

Vasemman puoleisessa kuvassa Seppo Havia, Jorma Uitto sekä Tauno Taipalus, oikean puoleisessa kuvassa Uitto ja Havia. Klikkaamalla kuvaa näet sen suurempana.

Tullimiespatsas Tulliliiton haltuun

Toukokuun alussa tänä vuonna eläkkeellä oleva Naantalin Tulliyhdistyksen jäsen Seppo Karvinen otti yhteyttä liiton toimistoon ja kertoi että hän on saanut haltuunsa Tullimiespatsaan, joka on aikanaan luovutettu Helsingin Tullimiehet ry:n toimesta Uitolle. Uiton perikunta oli toimittanut sen antiikkiliikkeeseen, josta joku oli sen ostanut lahjaksi tuttavalleen. Seppo Karvinen oli lunastanut patsaan itselleen 2016 vuoden alkupuolella ja nyt halusi luovuttaa patsaan Tulliliitolle, koska katsoi patsaan kuuluvan liitolle.

Tulliliitto päätti ostaa patsaan muistoesineeksi ja hinnaksi sovittiin postituskuluineen 170 euroa. Patsas on nyt liiton toimistolla nähtävillä.

Lähteet: Helsingin Tullimiehet ry Johtokunnan kokouspöytäkirjat 5/82, 6/82 ja 6/83 sekä Seppo Karvinen