Jäsenosastojen tapahtumia

LUOTTAMUSMIESKOULUTUS

Tulliliitto mahdollistaa luottamusmiesten kouluttautumisen.

Luottamusmies kurssien järjestäjänä toimii pääsääntöisesti JHL. Myös Tulliliitto järjestää oman koulutus- ja neuvottelupäivän ja sinne kutsu lähetetään erikseen.

Luottamusmieskoulutus on tarkoitettu pääluottamus- ja luottamusmiehille varahenkilöineen sekä yhdistyksen puheenjohtajille.

Edunvalvonnan ja yhteistoiminnan johdantokurssi on aloittavan luottamusmiehen kurssi. Luottamusmiehen opintopolku lähtee Uuden luottamusmiehen kurssista. Luottamusmiehen peruskurssi 3– tai 5-päiväisenä JHL-opistolla antaa perusvalmiudet luottamusmiestehtävään. Peruskurssin jälkeen jatkokurssit syventävät luottamusmiesosaamistasi.

Luottamusmieskurssit, jotka ovat suunnattu valtiolle, ovat niitä kursseja, joihin voi hakeutua, samoin valtionsektorinedunvalvonta päivät. Muista kursseista voi tiedustella liiton toimistolta.

LUOTTAMUSMIESKOULUTUS ETENEE NÄIN

Kurssit löytyvät JHL:n koulutuskalenterista https://www.jhl.fi/koulutus/koulutuskalenteri/

Tulliliitto toivoo, että jokainen vara ja varsinainen luottamusmies suorittavat ns. Uuden luottamusmiehen kurssi, verkkokurssina, mikäli on suorittanut vähintään Luottamusmiestiedon A ja B kurssin tai uudenluottamusmiehen kurssin JHL:ssä paikan päällä ei verkkokurssi ole tarpeellinen. Uuden luottamusmieskurssin käyminen ei sulje muiden kurssien suorittamista jatkossa vaan jatkokursseille on aina hyvä hakeutua.
Jokainen luottamusmies tai varaluottamusmies, joka on 1.10.2019 jälkeen suorittaa tuon uuden luottamusmiesverkkokurssin todistettavasti voi hakea Tulliliitolta todistusta vastaan kertaluonteisen 30 e kurssistipendin. Kurssin suorittamisesta työajalla tulee sopia esimiehen kanssa, mutta kurssille ei tarvitse hakea puoltoa hallintopalvelusta. Kurssi on ilmainen.

ILMOITTAUTUMINEN

Kurssille hakeutumiseen haetaan puolto Tulliliiton koulutushakemuslomakkeella hallintopalvelupäälliköltä tullin palvelussuhteen kautta. (Linkki Tullin sisäiseen hakemuslomakkeeseen)

Hakemus laitetaan siis hyväksyttäväksi e-mailina Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. ja kun hakemus palautuu hyväksyttynä allekirjoituksin, lähetään se Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. scannattuna.

Varsinainen hakemuksen kurssille hakija täyttää itse sähköisesti JHL sivuilla ”Hakulomake yhteisöjäsenliittojen jäsenille”.

JHL:stä kurssille hyväksynnän tultua, tulee hakijan itse täyttää Kiekuun virkavapaushakemus poissa olojen kautta ay-koulutus. Päivän pituus on 7.45.

KURSSEISTA KORVAUSTA

Tulliliitto maksaa kurssipäiviltä kurssipäivärahan, joka on 50% kokopäivärahasta, valtion matkustussääntöjen mukaisesti ja se haetaan Tulliliiton matkalaskulla. Verkkokursseista ei korvauksia suoriteta.
Tulliliitto korvaa myös matkat, kun kurssi alkaa ja päättyy. Alle 2 km matkoista ei korvausta suoriteta.
Ennen junalipun tai lentolipun hankkimista ole aina yhteydessä liiton toimistoon.