Tullia uhkaa työtaistelu ensi vuoden alussa.  Työntekijöitä edustavan Tulliliiton edustajisto on valtuuttanut liiton hallituksen valmistelemaan työtaistelutoimia.

Työtaistelu-uhan syynä on hanke viedä tullilta veronkantotehtävät ja siirtää ne verohallintoon. Muutos koskisi 200 tullin työntekijää, joiden työpaikat vaarantuisivat. Tulliliiton mielestä hanke on paitsi erittäin huonosti valmisteltu, myös järjetön ja veronmaksajien edun vastainen.

Valtiovarainministeriön työryhmä aikoo esittää, että tullin nyt keräämät verot siirrettäisiin kokonaan verohallinnon kannettavaksi. Työryhmän loppuraportti valmistuu tammikuun lopussa, ja valtion on tarkoitus tehdä päätöksiä nopeasti sen jälkeen. Tulli huolehtii nyt valmisteverosta sekä kantaa autoveron ja EU:n ulkopuoliseen kauppaan liittyvän tullin ja arvonlisäveron.

Ministeriön työryhmä ei ole tehnyt eikä aio tehdä minkäänlaisia laskelmia muutoksen kustannuksista. Jos kustannusvertailut tehtäisiin, hanke osoittautuisi huonoksi veronmaksajille, Tulliliitto toteaa. Tullin verotustoiminta tuo nyt valtion kanssaan noin 10 miljardia euroa joka vuosi Se tulee 200 tullin työntekijän työpanoksella, jonka kustannus on noin 10 miljoonaa euroa. Tuskin mikään muu malli olisi näin edullinen, Tulliliitto arvioi.

Tulli on myös tehokas verojen kerääjänä. Verojäämä eli keräämättä jääneiden verojen osuus on tullissa valmisteverojen osalta 0,05 prosenttia ja muissa veroissa 0,2 prosenttia. Verohallinnon verojäämä on 2 prosenttia.  Jos tullin verotustoiminnot siirretään verohallintoon, näillä luvuilla veroja jäisi keräämättä 100–300 miljoonaa euroa lisää.

Hanke on vahingollinen myös tullin ainutlaatuisen, tavaroihin liittyvän osaamisen kannalta, Tulliliitto varoittaa. Nyt tulli tarkastaa, verottaa, valvoo, torjuu rikoksia, tutkii, jälkitarkastaa ja jälkiverottaa. Tätä osaamisketjua ei pidä katkaista.

Koko hankkeen valmistelu on ollut erittäin salailevaa, Tulliliitto moittii. Henkilöstöjärjestöjä ei ole missään vaiheessa kuultu, vaikka hankesuunnitelmassa niin luvataan. Ei edes tullilaitoksen johtoa ole kuultu. Tulliliiton arvion mukaan hankkeessa ei ole kyse järkevästä uudistamisesta, vaan yhtäältä valtion henkilöstömäärän vähentämisestä ja toisaalta tullin alasajosta siirtämällä siltä vähin erin keskeisiä tehtäviä pois.

Tulliliiton ylimääräinen edustajisto oli koolla Helsingissä perjantaina. Päätös valtuuksien antamisesta oli yksimielinen. Edustajistossa on 31 jäsentä eri puolilta Suomea.

Lisätietoja: Tulliliiton puheenjohtaja Markku Kosonen 040 332 2276

Tulliliitto on 1 300 jäsenellään tullin suurin henkilöstöjärjestö. Se on Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yhteisöjäsen.

Helsingin Sanomien uutinen aiheesta.

Iltasanomien uutinen aiheesta.