– Minä uskon ja toivon, että järki voittaa ja lakko vältetään, Tulliliiton (SAK) puheenjohtaja Markku Kosonen sanoo.

Tulliliitto ja STTK:lainen Tullivirkamiesliitto vastustavat aikeita siirtää tullin veronkanto verohallinnolle.

Muutos koskisi noin 200 ihmisen työpaikkoja, eikä liitoilla ole varmuutta siitä että ne säilyisivät. Liitot ovat valmistautuneet tarvittaessa lakkoon.

Työtaistelu alkaa ulosmarssilla, jos raportissa ehdotetaan siirtoa ainoana vaihtoehtona ja ilman että siirtoa ei ole laskelmilla todistettu.

Veronkannon siirtoa tullilta verohallinnolle valmistelee valtiovarainministeriön työryhmä. Sen on määrä jättää raporttinsa tammikuun lopussa.

– Työryhmän piti saada raporttinsa valmiiksi joulukuun lopussa, mutta se sai jatkoaikaa. Odotamme, mitä raportti pitää sisällään, ja katsomme sen jälkeen, mitä teemme, Kosonen sanoo.

Kososen mukaan Tulliliitto ja Tullivirkamiesliitto kulkevat "tässä asiassa täysin yhtä jalkaa". Vaikka Kosonen toivoo sovun löytyvän, valtuudet lakkoon ovat olemassa.
Kosonen muistuttaa siitä, että Tulliliiton edustajisto on valtuuttanut liiton hallituksen valmistelemaan tarvittaessa työtaistelutoimia.

Seppo Peltoniemi
Uutispäivä Demari