Spaken yöpäivystyksen yksintyöskentely

Sähköisen palvelukeskuksen yöpäivystyksen vuorovahvuuksiin on suunniteltu kesäajaksi muutoksia viikonloppupäivystyksiin. Tällä tarkoitetaan sitä, että toteutuessaan vuorossa olisi perjantai-illan ja maanantaiaamun välillä vain yksi henkilö. Lisäksi asiaan sisältyy sellainen ”optio”, että syyskesällä tarkastellaan uudelleen vuorojärjestelyjä kesän kokemusten pohjalta ja mahdollisesti toimintaa jatketaan myös syksyllä, eli siitä tulisi pysyvä käytäntö.

Tulliliitto ry vastustaa tällaista suunnitelmaa.

Yksintyöskentely ei ole kannatettavaa varsinkaan yöaikana. Asiassa täytyy huomioida myös työhyvinvoinnilliset näkökulmat, eikä katsoa vain salliiko työturvallisuus sen. Yksintyöskentelyssä aiheutuu ongelmia taukojen toteutumisessa.

Tiettyihin ylösnousseisiin keikkoihin täytyy reagoida 15 minuutissa.  Tämä aiheuttaa paineita lakisääteisten taukojen ja pelkästään jo vessassa käyntien suhteen. Puhelimet ovat kiinteitä, joten niitä ei voi raahata mukanaan sosiaalitiloihin ja puhelimiin vastaamattomuus kuullaan kyllä varmasti jälkikäteen.

Yksi asia, jonka henkilöstökyselyt ovat paljastaneet, on esimiesten puuttuva tuki. Tämä johtuu tietysti siitä, että esimiehet eivät työskentele öiseen aikaan. Puhutaan, että kyllä tukea saa niiltä tullipaikoilta, joissa on ympärivuorokauden miehitys. Käytännössä näiltä 24/7 tullitoimipaikoilta kuitenkin kysytään neuvoja spaken yöpäivystykseltä.

Yöpäivystyksessä sairastapaukset on tähän mennessä jotenkin saatu paikattua. Jos siirrytään yksintyöskentelyyn, niin miten se käytännössä hoidetaan, eli jääkö koko homma sairastuneen työntekijän vastuulle?

Yöpäivystyksessä kokeiltiin ensimmäiset puolitoista vuotta mallia, jossa päivystys oli vuorojaksottain Helsingissä ja Turussa + Porissa. Vuoden vaihteen jälkeen on siirrytty siihen, että on vain yksi lista. Listan toimivuus hakee vielä uomaansa, sillä listojen valmistuminen jää nykyisin melko myöhäiseen ajankohtaan.

Muutoksen selvittäminen henkilöstölle näyttää jääneen puolitiehen, ainakin käytännön järjestelyjen suhteen.

Tulliliitto ry

Työsuojeluhallinnon artikkeli yksintyöskentelystä