Tampereen seudun ammattiopistossa ajoneuvoasentajaksi opiskelee Kalle Saleva ja häntä ohjaa opettaja Tapio Hanhilammi. Kuva: Petri Ruotsalainen

Työelämä haastaa koulun

Työelämän murroksissa kohdistuu myös ammatilliseen koulutukseen uudenlaisia vaatimuksia. Miten opetusta tulisi kehittää? Käytännön työtä oppii vain tekemällä, vastaavat monet. Palkkatyöläisen teemaan on koottu kokemuksia ja näkemyksiä ammatillisesta koulutuksesta.

Palkkatyöläisen ammattikoulutusteema

Eläkejärjestelmään voitava luottaa

Nuorten eläkelupauksesta on pidettävä kiinni ja ikääntyvien asema on turvatta siten, ettei kukaan jää väliinputoajaksi. Työuria pidennetään parhaiten työelämän laatua parantamalla. Nämä ovat SAK:n keskeisiä tavoitteita piakkoin alkaviin eläkeneuvotteluihin.

SAK:n Katja Veirto kertoo tavoitteista

Hankekeskus auttaa EU-rahoituksessa

Työväen Sivistysliitossa kehitellään toimintamallia, jonka avulla ammattiliitot voivat nykyistä sujuvammin käyttää työelämän kehittämishankkeisiin EU-rahaa. Hakaniemen hankekeskus vapauttaisi liitot EU-rahoitteisiin hankkeisiin liittyvästä byrokratiasta.

Mihin EU-rahaa voi hakea?

ARVO

Arvo järjestäytyy

Suomessa järjestäytymisaste on maailman toiseksi korkein: vain Islannissa kuulutaan useammin liittoon. Monille nuorille ammattiliitto näyttäytyy kuitenkin keski-ikäisenä, uutisissa vakavia puhuvana miehenä.

Arvo pohtii ay-liikkeen mielikuvia

TYÖLLISYYS- JA KASVUSOPIMUS

Työttömyysturva paranee

Työtön voi ensi vuodesta lähtien tienata 300 euroa ilman, että työttömyysturva pienenee. Lisäksi työttömyysturvan omavastuuaika lyhenee viiteen päivään. Parannukset tulevat voimaan, jos työllisyys- ja kasvusopimus toteutuu.

Miten Tommin työttömyysturva muuttuisi?

EUROOPAN UNIONI

Ajankohtaista tietoa EU:sta

FinUnionsin uutiskirje luo katsauksen suomalaisten palkansaajien kannalta merkittäviin EU-asioihin, lainsäädäntöön ja keskusteluun. Se tulee noin kahden viikon välein.

Tilaa FinUnionsin uutiskirje

NUORET

Kerro Nuorten duuni-infosta

SAK:n, STTK:n ja Akavan ylläpitämä Nuorten duuni-info palvelee kaikkia uuteen työpaikkaan siirtyviä nuoria numerossa 0800 179 279 marraskuun alkuun saakka.

Tykkää ja jaa duuni-infon Facebook-sivua

TAPAHTUMAT