SAK:n uutiskirje

Mikä fiilis?! – Palkansaajien kampanja näkyy ja kuuluu

Mikä fiilis?!

SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen Mikä fiilis?! -kampanja painottaa ammattiliittoon kuulumisen hyviä puolia. Voit osallistua kampanjaan Facebookissa ja Twitterissä aihetunnisteella #mikäfiilis.

Joulukuussa startanneen Mikä fiilis! -kampanjan mainokset pyörivät MTV3:lla ja Subilla sekä NRJ-, Nova- ja Nostalgia-radiokanavilla vielä torstaihin saakka. Sosiaalisessa mediassa kampanjan ensimmäinen vaihe näkyy helmikuun alkuun saakka.

Yhteinen järjestäytymiskampanja jatkuu seuraavat kolmen vuotta.

Mikä fiilis?! -kampanjan nettisivusto

Kuva: Patrik Lindström / SAK

Palkankorotukset tarpeen deflaation estämiseksi

SAK on huolissaan koko euroaluetta ja Suomea uhkaavasta deflaatiokierteen vaarasta. Pääekonomisti Olli Kosken mukaan palkansaajien ostovoimasta on siksi pidettävä huolta.

– Deflaation uhatessa ehdotukset palkkojen tai sosiaaliturvan alentamisesta ovat haitallisia. Pelkkä kilpailukyvyn tai valtion velan tuijottaminen ei riitä, vaan talouskasvun edellytyksistä on huolehdittava laajemmin.

Palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima on supistunut nyt kaksi vuotta peräkkäin. Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan raportin mukaan lähivuosienkin näkymät ovat poikkeuksellisen heikot.

Lue SAK:n tiedote
Kuva: Marjaana Malkamäki / SAK

SAK:laiset haluavat tehdä enemmän töitä

Työssäkäyvistä SAK:laisista 25 prosenttia haluaisi tehdä nykyistä enemmän töitä. Vähemmän töitä haluaisi tehdä kymmenen prosenttia työntekijöistä.

Tiedot käyvät ilmi SAK:n työolobarometrista. Viisi vuotta sitten lisää työtunteja kaipasi vain 14 prosenttia SAK:laisista.

Työolobarometrin mukaan osa-aikatyötä tekee 12 prosenttia SAK:laisten alojen työntekijöistä: miehistä viisi ja naisista kaksikymmentä prosenttia. Puolet osa-aikaisista haluaisi kokoaikaisen työn.

Tutustu SAK:n työolobarometriin

Palvelualojen irtisanomiset kasvoivat rajusti

Yksityisten palvelualojen irtisanomiset kasvoivat viime vuonna liki 60 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna.

Kaiken kaikkiaan potkut sai viime vuonna 12 447 työntekijää. Irtisanomisten yhteismäärä laski jonkin verran toissavuoden 14 522:sta.

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen pitää palvelualojen työllisyystilannetta poikkeuksellisen synkkänä.

– Kotimarkkinoiden kysyntää jäytää muun muassa palkansaajien ostovoiman heikko kasvu. Viennin vetoa laskevat Euroopan talouden pitkään jatkunut hyytymistila ja Venäjän talouden heikentyminen Ukrainan kriisin takia.

SAK:n tiedot yt-neuvotteluista, lomautuksista ja irtisanomisista 2014

Nimi alle vakiduunin puolesta

Operaatio Vakiduuni aloittaa torstaina allekirjoitusten keräämisen nollatuntisopimusten kieltämiseksi. Päästäkseen eduskunnan käsittelyyn kansalaisaloitteeseen tarvitaan vähintään viisikymmentä tuhatta allekirjoitusta.

Tarkkaile SAK:n sivuja torstaina ja käy allekirjoittamassa aloite! Tutustu myös Operaatio Vakiduunin muihin tavoitteisiin.

Operaatio Vakiduunin nettisivut

AMMATTILIITOISTA

Ihmisten salakuljetus Afrikasta Eurooppaan on 2000-luvun orjakauppaa
SMU – 7.1.2015