SAK:n uutiskirje

Lyly toppuuttelee kiivaimpia leikkaajia

Lauri Lyly SAK:n valtuustossa

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly korostaa, että ammattiyhdistysliikkeeltä löytyy valmiutta parantaa Suomen talous- ja työllisyystilannetta.

– Koko taakkaa ei kuitenkaan voi kaataa palkansaajien niskaan, vaan kuormaa on jaettava tasaisemmin. Lisäksi paketista on löydyttävä myös palkansaajien turvaa vahvistavia keinoja.

SAK:n valtuuston kokouksessa Kiljavalla torstaina puhunut Lyly lähetti selkeät terveiset hallitusneuvottelijoille.

– Työelämää ja ansiosidonnaista sosiaaliturvaa koskevat asiat on valmisteltava kolmikantaisesti. Sopimusten yleissitovuus on säilytettävä. Kyse on palkansaajille tärkeistä periaatteista, joiden tulee olla voimassa kaikissa olosuhteissa.

SAK:n tiedote

Ann Selinille tasa-arvomitali

Valtuuston kokouksen yhteydessä jaetun Tyyne Leivo Larssonin tasa-arvopalkinnon sai tänä vuonna Palvelualojen ammattiliiton PAMin puheenjohtaja Ann Selin. SAK myöntää tunnustuksen ansiokkaasta työstä sukupuolten tasa-arvon parantamiseksi työelämässä.

SAK:n uutinen

Ostovoima kasvoi palkkamaltista huolimatta

Työntekijöiden reaaliansiot ovat nousussa, vaikka palkkoja on viime vuosina korotettu maltillisesti. Reaaliansiot nousivat viime vuonna 0,4 prosenttia ja täksi vuodeksi ennakoidaan 0,9 prosentin kasvua.

Käteen jäävät ansiot ovat kehittyneet paremmin kuin työllisyys- ja kasvusopimusta tehtäessä ennakoitiin. SAK:n pääekonomisti Olli Koski kertoo syynä olevan kuluttajahintojen nousun hidastuminen. Viime vuonna hinnat nousivat vain prosentin.

Olli Kosken blogikirjoitus

Juha Antila

Arkipyhävapaat tärkeitä pätkätyöläiselle

Arkipyhät ovat määräaikaisissa työsuhteissa oleville tärkeitä vapaita, muistuttaa SAK:n kehittämispäällikkö Juha Antila. Jos lomaa ei ole vielä kertynyt tai niiden pitämiseen ei ole mahdollisuuksia, arkipyhät auttavat työntekijää jaksamaan työelämässä.

Työmarkkinajärjestöjen arkipyhäselvityksen toinen osa valmistui toukokuussa. Siinä järjestöt tarkastelevat helatorstain ja loppiaisen vaikutuksia eri työaikamuodoissa.

SAK:n uutinen

Keskusjärjestöhanke avaa nettisivut

Uuden palkansaajakeskusjärjestön selvityshankkeen nettisivut avautuvat maanantaina osoitteessa www.uusikeskusjärjestö.fi. Sivujen kautta voit seurata hankkeen etenemistä, tutustua mukana oleviin ammattiliittoihin ja ladata materiaaleja.

Uusi keskusjärjestö -hankkeen projektipäälliköksi valittiin huhtikuussa yhteiskuntatieteiden tohtori Juha Heikkala. Hän on ollut perustamassa myös vuonna 2013 toiminnan aloittanutta valtakunnallisesta liikunta- ja urheiluorganisaatiota Valoa.

Keskusjärjestöhankkeen tiedote

Maailma kylässä – SAK teltassa

SAK opastaa maahanmuuttajia ammattiliittoon liittymisessä Helsingin Maailma kylässä -festivaaleilla ensi viikonloppuna. Neuvoja antavat maahanmuuttajataustaiset ammattiyhdistysaktiivit, joilla on omakohtaisesta kokemusta järjestäytymisestä Suomessa.

SAK:n osasto löytyy Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen SASKin teltasta Kaisaniemen puistosta.

Maailma kylässä näkyy myös SAK:n Facebook-sivulla

Haasta kaverisi kunnon työhön

Kunnon työn päivää vietetään jälleen syksyllä 7. lokakuuta. Voit ilmoittautua mukaan tapahtumaan jo nyt ja samalla haastaa kaverisi tai yhteistyökumppanisi.

Ilmoittautumisvaiheessa sinun ei tarvitse vielä tietää, miten aiot osallistua tapahtumaan. Osallistumismahdollisuuksia on rajattomasti: voit esimerkiksi kiittää työkaveria, viettää reilun kahvitauon tai järjestää työpaikallasi tempauksen kunnon työn puolesta.

Ilmoittaudu ja haasta Kunnon työn päivän nettisivuilla

AMMATTILIITOISTA

Järki voitti: Jättiulkoistukset jäihin Espoossa
JHL – 19.5.2015