Ohessa on Suomen poliisijärjestöjen liiton, Tulliliiton, Tullivirkamiesliiton, Upseeriliiton, Päällystöliiton, Aliupseeriliiton ja Rajaturvallisuusunionin yhteinen tiedote koskien matkustamisen luettavuutta työajaksi. Tullissa on yhtä tapausta koskeva Työtuomioistuimen päätös, jossa alustarkastukseen matkustusaika on luettava työajaksi.
Suomen heinäkuussa alkava EU-puheenjohtajuuskausi työllistää poliisin, puolustusvoimien, rajan ja tullin henkilöstöä. Helsinkiin keskitettyjä kokouksia turvaamaan saapuu satoja turvallisuusalan virkamiehiä pääkaupunkiseudun ulkopuolelta ajoneuvoineen, kalustoineen ja tarvikkeineen. Turvallisuusalan virkamiesliitot ovat huolissaan työantajapuolen tulkinnasta, jonka mukaan työkomennukselle matkustamista ei tässä tilanteessa pidettäisi työsuorituksena.
Valtion työ- ja virkaehtosopimuksen mukaan matka-aika voidaan lukea työajaksi, mikäli sitä pidetään varsinaisena työsuorituksena. Sen, onko kyseessä työsuoritus, arvioi kukin työnantaja eli esimerkiksi Poliisihallitus.
Turvallisuusalan virkamiesliittojen tulkinta on, että aikaa, jolloin virkamies kantaa virkapukua, työnantajan suoja-, voimankäyttö- tai viestintävälineitä sekä on työnantajan välittömän ja suoran työnjohto-oikeuden alaisuudessa ja työnantajan käytettävissä, on pidettävä työsuorituksena.
– Käytännössä muualta Suomesta Helsinkiin komennettavat poliisimiehet pakkaisivat virkavarusteet, mukaan lukien aseet, tukiaseet ja suojavarusteet virka-autoon ja matkustaisivat Helsinkiin. Työnantajan näkemyksen mukaan ajoon käytetty aika olisi työaikaa ainoastaan kuljettajalle, kertoo Suomen Poliisijärjestöjen Liiton puheenjohtaja Jonne Rinne.
Virkamiehen oikeusturva vaarassa
Työnantajan tulkinta on ongelmallinen yksittäisen virkamiehen oikeusturvan kannalta. Muuttuuko matka tarvittaessa työsuoritukseksi ja milloin? Myös kansalainen odottaa viranomaisen puuttuvan tarvittaessa häiriötilanteisiin.
– Mikä mahtaa olla suuren yleisön reaktio, jos viranomaisen tunnuksellinen auto ajaa onnettomuuspaikan ohi pysähtymättä? Poliisimiehillä on toimivalta koko maassa sekä lakiin perustuva velvollisuus puuttua yhteiskunnan häiriötilanteisiin sellaisia havaitessaan, oli hän sitten työssä tai vapaalla, eikä tätä velvollisuutta tulisi keinotekoisesti ryhtyä kiertämään, täydentää Rinne.
Ongelma ei rajoitu vain EU-puheenjohtajuuskauteen. Vaikka työnsuorituspaikalle siirrytään virka-autolla, kuljettaen työnantajan määräyksestä esimerkiksi aseita, suojavarusteita tai huoltovälineitä, varsinaisella työajalla matkustaa korkeintaan kuljettaja.
Poliisin ohella myös muut turvallisuusviranomaiset ovat saman haasteen äärellä.
Esimerkkitapaukset paljastavat ongelman laajuuden.
Puolustusvoimien sotilashenkilöstöön kuuluva virkamies määrätään virkamatkalle voimankäyttökoulutukseen. Tilaisuuden alkuun mennessä esimiehen määräämät aseet tulee viedä paikalle virka-autolla. Aseiden toimittaminen on työnantajan velvollisuus, mutta ajoaikaa ei lasketa virkamiehelle työsuoritukseksi. Upseeri puolestaan voi tehdä esimerkiksi suunnittelu- ja valmistelutyötä matkalla tai komennuspaikkakunnalle siirtymisen aikana useimmissa kulkuneuvoissa, mikäli näin käskettäisiin.
Rajavartiolaitoksella huoltohenkilöstö siirtyy kiinteästi varustelulla asennusajoneuvolla virantoimituspaikalle työnantajan määräyksestä, mutta ajoaikaa ei lasketa työsuoritukseksi, vaikka kuljettaja olisi autossa yksin.
Tullin valvontahenkilöstö liikkuu virka-autolla virka-asussa esimerkiksi alustarkastusta tai matkustajavalvontaa suorittamaan. Vaikka ajoneuvossa on mukana voimankäyttövälineitä ja työvälineitä tarkastusta varten ja matka-aika hyödynnetään suunnittelemalla perillä tehtävää tarkastusta, ei matka-aikaa lasketa työajaksi.
Sotilaspoliisitoiminnassa on samankaltaista toimintaa kuin poliisilla. Henkilöstö liikkuu tunnuksellisella virka-autolla aseistettuna. Joissain tilanteissa vain kuljettajalle merkitään työaikaa, vaikka partiolla olisi selkeä tehtävä meneillään.
– Vaikka liittojen jäsenet tekevät työtä isänmaan hyväksi kutsumuksesta ja suurella sydämellä, ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö oikeudenmukaisuuden tulisi toteutua myös näissä ammateissa. Varmaa on se, että EU-puheenjohtajuuskausi tulee aiheuttamaan kustannuksia, mutta kustannuksista säästäminen edellä kuvatulla tavalla on nähdäksemme väärin. Työmies, myös valtion virkamies, on palkkansa ansainnut.