www.sak.fi

SAK:n uutiskirje joulukuu 2011

13.12.2011
Tämä on SAK:n uutiskirje, joka lähetetään tilaajille noin kerran kuukaudessa, tarvittaessa useamminkin. Uutiskirjeen kokoaa SAK:n viestintä.

SAK työurien pidentämisestä: Laadukas työelämä on ykkösasia

Työurien pidentäminen

SAK haluaa mieluummin kehittää työelämää kuin nostaa eläkeikää. Tuijottaminen vain työuran loppuvuosiin ja eläkeikään on liian kapea näkökulma.

Työurien pituuteen vaikutetaan erityisesti osaamisen ja työkyvyn ylläpitämisellä sekä työntekijän tarpeiden mukaisilla työ- ja työaikajärjestelyillä. Parhaillaan valmisteltavana olevassa SAK:n työura- ja eläkepuheenvuorossa keinot työurien pidentämiseksi on jaettu viiteen pääkohtaan:

1. korkea työllisyysaste
  2. työntekijöiden tarpeiden mukaiset työaikajoustot
  3. kuntoutusprosessien parantaminen
  4. työnantajien vastuu ikääntyneestä työvoimasta
  5. osatyökykyisten työmahdollisuudet

SAK:lle on myös keskeistä, että eläketurva säilyy lakisääteisenä ja kattavana. Sitä varten on kerättävä riittävä rahoitus, ja myös nuorten ikäluokkien on voitava luottaa eläkelupaukseen.

Lisätietoja SAK:n näkemyksistä työura- ja eläkekeskusteluun löytyy mm. SAK:n hallituksen kokoustiedotteesta.

Ehdota vuoden esimerkillistä työllistäjää

VATES-säätiö valitsee vuosittain vuoden esimerkillisen työllistäjän. Tunnustuksen saa työnantaja, joka on esimerkillisellä tavalla palkannut osatyökykyisen tai vammaisen henkilön tai henkilöitä. Voit ehdottaa tunnustuksen saajaa 31.1.2012 mennessä VATES-säätion nettisivuilla.

Osallistu yrittäjyyshalukkuutta koskevaan tutkimukseen

Chigacon yliopisto on tekemässä kansainvälistä tutkimusta yrittäjyyshalukkuudesta. Jos olet täyttänyt 18 vuotta, niin voit osallistua tutkimukseen vastaamalla nettikyselyyn. Kyselyyn vastaaminen kestää noin kymmenen minuuttia.

SAK:n lehdet

Arvo
Miksi ydinvoima herättää niin suuria tunteita?
www.digipaper.fi/arvo

Tänään ilmestyneessä NettiPalkkatyöläisessä kysytään mm., saako työntekijä itse määrätä talviloman ajankohdan ja miksi kilometrikorvaus alenee, vaikka bensan hinta on noussut. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Löntagaren
Joulukuussa ilmestyneestä Löntagarenista löytyy laaja juttukokonaisuus luottamusmiehen moninaisesta työnkuvasta.
www.lontagaren.fi

Uusia julkaisuja

Euroopan velkakriisiin liittyvää aineistoa löytyy nyt SAK:n uudelta teemasivustolta.

SAK:n blogit ja Facebook

SAK 2025 -blogi: Elinkeinopoliittisen asiantuntijan Pia Björkbackan tuore juttusarja Durbanin ilmastoneuvotteluista

Uusi kulma -blogi: Eurooppalainen talousraami tarvitsee työntekijöiden hyväksynnän

Seuraa SAK:ta Facebookissa

Tule mukaan Palkkatyöläisen luottamusmiesyhteisöön Facebookissa

Myös Löntagaren löytyy Facebookista

Uutisia ammattiliitoista

Raamisopimusta ja liittojen sopimusneuvotteluja koskevat uutiset:
SAK:n sopimusneuvottelusivut

Aliupseeriliitto:
Puolustusvoimien ruokahuollon yhtiöittäminen esillä puheenjohtajan blogissa

IAU ja SLSY:
Finnair ja SLSY sopivat säästöistä

JHL selvitti:
Kunnissa runsaasti suunnitelmia palvelujen ulkoistamisesta - palveluja myös palautetaan takaisin omaksi työksi

Metalliliitto:
Valtuusto pui lakkokokemuksia

Metalliliitto:
Metallin vaalit ja liittokokous

PAM:
Yhteiskuntapolitiikan asiantuntijat avasivat Siltasaaren valopäät -blogin

PAUn liittovaltuusto:
Yhteiskunnalle satojen miljoonien lasku postikilpailusta

Puuliiton Sakari Lepola:
Vapon pellettitehtaiden toimintaa jatkettava!

SEL:n Veli-Matti Kuntosen blogi:
Terveys ei voi olla palkkaperuste

Sähköliitto pääsi sopuun:
Olkiluoto 3:n saarto peruuntui

TEAMin valtuusto:
Kaikki kuntavaaleissa ehdokkaana olevat jäsenet voivat saada tukea

Tapahtumakalenteri

Tarkemmat tiedot:
SAK:n tapahtumakalenteri

• 31.12. SAK:n kulttuuriapurahojen hakuaika päättyy
  • 16.1. SAK:n hallitus
  • 25.-26.1. Next Step -messut, Turku
  • 31.1.-1.2. Next Step -messut, Helsinki
  • 4.-5.2. SAK:n koulutuspäivät historian ja yhteiskuntaopin opettajille, Tampere
  • 6.2. SAK:n hallitus
  • 11.-12.2. Ay-sporttifestarit, Seinäjoki
  • 11.-12.2. PAU:n talvipäivät, Jyväskylä
  • 11.-12.2. SEL:n talvipäivät, Nilsiä
  • 18.–19.2. AKT:n talvipäivät, Lahti

Nyheter på svenska

Löntagaren: Förtroendemannen får allt mer att göra

Heltäckande ramavtal ger förutsägbarthet

Resolution från FFC:s fullmäktige: Överenskommelser och avtal gör att finland klarar sig

Seuraava SAK¨:n uutiskirje ilmestyy 17.1.2012.

SAK toivottaa uutiskirjeen lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta! Olemme tänä vuonna lahjoittaneet joulukortteihin varatut rahat Vailla vakituista asuntoa ry:lle.
Klikkaa SAK:n joulukorttiin!