Työurat pitenevät, kun työtä on tarjolla
Tärkein edellytys työurien pitenemiselle on se, että työtä on tarjolla mahdollisimman monelle työikäiselle, todetaan tänään ilmestyneessä SAK:n julkaisussa Ihmisen mittainen työura. Korkea työllisyysaste ja pitemmät työurat vahvistavat muun muassa julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan rahoitusta: mitä useampi työllinen, sitä enemmän kertyy verotuloja ja sosiaalivakuutusmaksuja.

Myös eläkkeiden rahoituksesta on pidettävä huolta. Yksityisten alojen työeläkemaksujen korotuksesta on sovittu vuoden 2014 loppuun asti, mutta se ei vielä riitä takaamaan työuraansa aloitteleville nykylain mukaisia eläkkeitä. Nyt käynnistyneissä neuvotteluissa on sen vuoksi aika sopia maksunkorotuksille jatko-ohjelma, sillä muutoin paine tulevien eläkkeiden leikkaamiseen kasvaa.

- Pahimmillaan nuoret joutuvat maksamaan vanhempien ikäpolvien työeläkkeet nykyistä korkeammin maksuin ja saavat itse heikomman eläkkeen, maalaili SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly tänään pidetyssä SAK:n tiedotustilaisuudessa.

Työurien pidentäminen edellyttää toimia työpaikoilla

Tänään on julkistettu myös SAK:n luottamushenkilöpaneelin tuloksia ikääntyneiden työntekijöiden ja osatyökykyisten asemasta työpaikoilla. Paneelin tulokset eivät ole kovin rohkaisevia. Peräti kahdella kolmesta SAK:laisesta työpaikasta ei ole tehty mitään toimenpiteitä, jotka edistäisivät eläkeikää lähestyvien työntekijöiden pysymistä työssä nykyistä pidempään. Osatyökykyisille on ainoastaan 17 prosentilla työpaikoista räätälöity mielekäs työkokonaisuus, jotta he voisivat jatkaa työssään työkyvyn heikennyttyä.

Julkaisu Ihmisen mittainen työura? SAK:n näkemyksiä työurien pidentämisestä ja kestävästä eläketurvasta sekä luottamushenkilöpaneelin tulokset löytyvät osoitteesta www.sak.fi/tyourat.

SAK:n lehdet

Arvo
SAK Nuorten Arvo-lehti ilmestyy perjantaina 20.1., sopivasti ennen presidentinvaalien ensimmäistä kierrosta. Lehdessä muistutellaan nuoria äänestämisen tärkeydestä ja kerrotaan, mistä presidentin virassa on oikeasti kyse. Vuoden ensimmäinen Arvo on jaossa myös SAK:n ja liittojen kesäduunari-infoissa sekä erilaisilla koulutus- ja rekrytointimessuilla ympäri maan.
Arvon näköislehti löytyy perjantaina osoitteesta www.digipaper.fi/arvo.

Uusia julkaisuja
Raamisopimus, hallituksen esitykset raamisopimukseen ja keskusjärjestöjen arvio sen kattavuudesta ovat nyt saatavilla myös SAK:n painotuotteena. Painotuotteessa on mukana lisäksi taulukoita ja kaavioita raamisopimuksen vaikutuksista ja sen mukaan solmituista työehtosopimuksista.
www.sak.fi/sopimuskierros

SAK:n blogit ja Facebook
Uusi kulma -blogi: Sivistysporvaristoa kaivaten

Seuraa SAK:ta Facebookissa

Tule mukaan Palkkatyöläisen luottamusmiesyhteisöön Facebookissa

Myös Löntagaren löytyy Facebookista

Uutisia ammattiliitoista
Raamisopimusta ja liittojen sopimusneuvotteluja koskevat uutiset:
SAK:n sopimusneuvottelusivut

Aliupseeriliiton puheenjohtajan blogi:
Kolme kysymystä ehdokkaille

AKT:
Niinistö kaivautunut juoksuhautoihin

IAU:
ILTT vuodenvaihteessa IAU:n jäseneksi

JHL:
JHL voitti merkittävän oikeusjutun määräaikaisuuksien käytöstä

Metalliliiton sihteeri Matti Mäkelä:
Eläkeiän nostolle ei perusteita

PAMin puheenjohtaja Ann Selin:
Presidenttiehdokkaissa on eroja

PAU:
Oikeustaistelu mainosjakajien puolesta jatkuu

Puuliitto:
Metsätalouden tukia valuu harmaaseen talouteen

Rakennusliitto:
Kausityöttömyys iski rakennusalalle

Sähköliitto:
Taloudellinen menestys on sähköyhtiöille asiakkaita tärkeämpää

TEAM:
Ruotsinpyhtääläisellä tehtaalla kiellettiin keskustelu ja kännykän käyttö

Tapahtumakalenteri

Tarkemmat tiedot:
SAK:n tapahtumakalenteri

22.1. Presidentinvaalin 1. kierros
25.-26.1. Next Step -messut, Turku
31.1.-1.2. Next Step -messut, Helsinki
4.-5.2. SAK:n koulutuspäivät historian ja yhteiskuntaopin opettajille, Tampere
5.2. Presidentinvaalin mahdollinen 2. kierros
6.2. SAK:n hallitus
11.-12.2. Ay-sporttifestarit, Seinäjoki
11.-12.2. PAU:n talvipäivät, Jyväskylä
11.-12.2. SEL:n talvipäivät, Nilsiä
18.–19.2. AKT:n talvipäivät, Lahti

Seuraava SAK¨:n uutiskirje ilmestyy 7.2.2012. Mukavaa vuodenalkua!