SAK
SAK - 24.05.2012 - 11:42
Ajankohtaista
Valtuuston varapuheenjohtajat Piia Yli-Heikkuri ja Mika Vuoti. Kuva: Patrik Lindström

SAK:n valtuusto: Työhyvinvointi on avainasia

SAK:n valtuusto vaatii työnantajia kantamaan vastuuta inhimillisestä työelämästä. Pakkotahtisen työelämän sijaan tarvitaan työhyvinvointia. "On ristiriitaista, että työnantajapuoli pitää juhlapuheita työurien pidentämisestä, mutta samaan aikaan ikääntyvät työntekijät irtisanotaan ensimmäisenä", todetaan valtuuston kokouksen tämänpäiväisessä päätöslauselmassa.
Valtuusto myös edellyttää, että raamisopimukseen kirjattu kolmen päivän vuosittainen koulutusoikeus toteuteutuu. Se on tärkeää nimen omaan SAK:laisille työntekijöille, jotka tällä hetkellä pääsevät selvästi muita harvemmin työnantajien kustantamaan koulutukseen.

Lauri Lyly haluaa alipalkkauksen kuriin

Puheenjohtaja Lauri Lyly kehotti valtuustopuheessaan työnantajia katsomaan peiliin. Työnantajat ovat arvostelleet kärkkäästi palkansaajien järjestämiä työtaisteluita, mutta eivät itse noudata sopimuksia, koska tälläkin hetkellä vireillä on jopa tuhansia alipalkkausjuttuja. Lylyn mukaan kyse on selkeästi harmaasta taloudesta, jota pidetään yllä työntekijöiden kustannuksella.
SAK:n valtuuston kokouksen päätöslausuma, uutiset, Twitter-referaatti yleiskeskustelusta ja muuta materiaalia löytyy SAK:n netin valtuustosivuilta.

SAK:n valtuuston kevätkokous

Kuvassa valtuuston varapuheenjohtajat Piia Yli-Heikkuri ja Timo Vuoti.

Kysely
Tatu Tuomela

Nuorten palkka-ale tyrmätään

Kaksi kolmesta suomalaisesta pitää vääränä ajatusta, että nuoria alettaisiin palkata töihin työehtosopimuksia matalammalla palkalla.
- Nuorten palkka-ale ei ole vain nuorten asia. Moni vanhempi auttaa taloudellisesti lapsiaan, koska palkat ovat jo nyt niin alhaiset esimerkiksi suhteessa asumiskustannuksiin kasvukeskuksissa, toteaa SAK:n nuorisosihteeri Tatu Tuomela.
TNS Gallup selvitti suomalaisten palkka-alenäkemyksiä SAK:n ja STTK:n toimeksiannosta.

TNS Gallupin tutkimus

Arvo-lehti
Arvo 2-2012

Miesten vuoro

Valtaosa nuorista valitsee edelleen ammattinsa perinteisten sukupuoliroolien mukaisesti. Miehet jyräävät teollisuudessa, naiset pyörittävät hoiva-aloja. Haittaakse? kysytään vuoden toisessa Arvo-lehdessä, joka ilmestyy nettisivuille perjantaina 25.5.

Arvon nettiversio

26. toukokuuta
Yleisen Lehtimiesliiton liittokokous
26.–27. toukokuuta