SAK
SAK - 16.08.2012 - 15:15
Lavastamossa. Kuva: Marjaana Malkamäki

Palkka-alella ei oppisopimusta edistetä

Pääministeri Jyrki Kataiseneilen ehdottama palkka-ale ei ole oikea tapa edistää nuorten hakeutumista oppisopimuskoulutukseen. Aiemmat kokemukset ovat osoittaneet, ettei palkkoja alentamalla lisätä nuorten työllistymistä.

– Oppisopimuksessa nuori saa koulutuksen työnteon ohella. Nuoria työntekijöitä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan maksamalla heille työehtosopimuksia alempaa palkkaa, SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen toteaa.

Useissa työehtosopimuksissa on erikseen sovittu harjoittelijoiden ja oppisopimuskoulutettavien palkoista. Ne ovat kokeneiden työntekijöiden palkkoja pienemmät ja nousevat sitä mukaa, kun kokemus ja ammattitaito kasvavat.

Oppisopimuskoulutuksen tarjontaa pyritään lisäämään ensi vuonna voimaan tulevan nuorten yhteiskuntatakuun kautta. Koulutustakuun piirissä olevan oppisopimuskoulutettavan nuoren palkkaaville työnantajille maksetaan aiempaa suurempaa koulutuskorvausta.

Rikkidirektiivin vaikutuksiin on puututtava

SAK:n hallitus on huolissaan tulevan rikkidirektiivin vaikutuksista Suomen taloudelle. Direktiivi uhkaa heikentää ratkaisevasti teollisuuden ja kuljetusalojen toimintaedellytyksiä ja nostaa kotimaista kuluttajahintatasoa. Suomessa tarvitaankin pikaisesti innovaatioita ja investointihalukkuutta edistävä teollisuus- ja elinkeinopoliittinen ohjelma, SAK:n hallitus toteaa kannanotossaan.

Lue lisää SAK:n hallituksen maanantaisesta kokouksesta

SAK-PÄIVÄT
SAK-päivät

Alueelliset SAK-päivät

SAK:n viiden toiminta-alueen SAK-päivät järjestetään syys- ja lokakuussa. Päiville ovat tervetulleita kaikki SAK:laisten ammattiliittojen jäsenet.

Löydät päivämäärät ja tarkemmat ohjeet alla olevan tapahtumakalenterin linkkien kautta. Tule mukaan!
PALKKATYÖLÄINEN
Kuva: Kristian Nivala

Pidä stressi loitolla

Hellitä hieman, suunnittele työt hyvin ja aloita loman jälkeen leppoisasti. Näin vältät lomaltapaluun stressin.

Lisää vinkkejä

Palkkatyöläinen on myös Facebookissa: Tule mukaan luottamusmiesverkostoon ja kerro, miten hankit liittoosi jäseniä.

1.–2. syyskuuta
Itä-Suomen SAK-päivät