SAK:n hallitus

SAK on valmis keskitettyyn ratkaisuun

SAK on valmis neuvottelemaan keskitetystä sopimusratkaisusta, todettiin SAK:n hallituksen kokouksessa maanantaina. Maan hallitus on toivonut keskitettyä työmarkkinaratkaisua, joka toisi ennustettavuutta työmarkkinoille.

– Työmarkkinaratkaisun tulisi tukea työllisyyttä, ostovoimaa ja kilpailukykyä ja se olisi tehtävä nopealla aikataululla jo lähiviikkoina, SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly totesi kokouksessa. Palkankorotusten nollalinja ei SAK:lle käy.

Lauri Lyly ja Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies keskustelevat työmarkkinatilanteesta MTV3:n Huomenta Suomi -aamulähetyksessä huomenna keskiviikkona kello 7.40.

Tiivistelmä SAK:n hallituksen kokouksesta

Isä ja lapsi

Käytä hyväksesi pidempi isyysvapaa

Uusi noin yhdeksän viikon isyysvapaa tuli voimaan tämän vuoden alussa. Vapaiden jakaminen on nyt monessa perheessä ajankohtainen, kun alkuvuonna etupäässä äidit ovat pitäneet äitiysvapaan ja vanhempainvapaan. Isyysvapaan voi pitää myös osissa, ja 18 isyysvapaan arkipäivää voi pitää yhtä aikaa äidin vapaan kanssa.

Katso Isän kanssa -video
Tutustu SAK:n perhevapaaoppaaseen

Opiskelemassa

Aikuiskoulutuksen tuet paranivat

Aikuiskoulutustuen tukiaika piteni elokuun alussa kuukaudella 19 kuukauteen. Samalla osa-aikaisesti opiskelevan tuloraja nousi: entisen 127 euron sijaan tuen saaja voi ansaita 250 euroa kuukaudessa ilman, että tulot vaikuttaisivat tukeen. Aikuiskoulutustukea saa henkilö, joka jää työstään palkattomalle opintovapaalle vähintään kahdeksi kuukaudeksi.

Aikuiskoulutustukea haetaan koulutusrahastosta

17.–18. elokuuta