SAK uutiskatsaus

8.11.2011
Tämä SAK:n sähköpostitiedote lähetetään kerran kuussa SAK:laisten ammattiliittojen ja SAK:n paikallisjärjestöjen aktiiveille. Jos haluat lisäyksiä tai muutoksia tiedotteen jakelulistalle, ota yhteyttä omaan ammattiliittoosi tai SAK:n alueelliseen toimipisteeseen.

Raamisopimuksen kattavuus arvioidaan parin viikon päästä

Raamisopimus 2011-2013

Lähes kaikki SAK:laiset ammattiliitot käyvät parhaillaan neuvotteluja raamisopimuksen mukaisista työehdoista. Toistaiseksi raamin mukaisia työehtosopimuksia on SAK:laisilla aloilla solmittu teknologiateollisuuteen (Metalliliitto ja Sähköliitto) sekä kolmelle muulle Metalliliiton sopimusalalle.

Ammattiliitoilla on vielä reilut kaksi viikkoa aikaa käydä raamisopimuksen mukaisia soveltamisneuvotteluja. Liittojen on ilmoitettava keskusjärjestöille viimeistään torstaina 24.11., mitkä niiden työehtosopimuksista ovat raamisopimuksessa mukana. Useiden liittojen hallintoelimet on sen vuoksi kutsuttu koolle päivää tai paria ennen raamisopimuksen takarajaa.

Keskusjärjestöjen puheenjohtajat tapaavat perjantaina 25.11. ja tarkastelevat yhdessä raamiin sitoutuneiden alojen kattavuutta. Puheenjohtajat ilmoittavat sen jälkeen kattavuudesta maan hallitukselle. Mikäli kattavuus arvioidaan tarpeeksi laajaksi, astuvat raamisopimuksen mukaiset työelämän laadulliset parannukset sovitun mukaisesti voimaan.

Raamisopimuksen soveltamisneuvotteluja seurataan osoitteessa www.sak.fi/sopimuskierros. Samasta osoitteesta löytyy myös kattava tietopaketti sopimuksesta ja siihen liittyvää aineistoa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

SAK:n valtuusto kokousta seurataan myös Twitterissä

SAK:n valtuutettuja Kiljavalla toukokuussa 2010. Kuva: Tuulikki Holopainen

SAK:n valtuuston syyskokous pidetään 24. ja 25.11.2011 Kiljavan opistolla Nurmijärvellä. Kyseessä on SAK:n uuden valtuuston ensimmäinen kokous.

Kokouksen aikataulu ja liittojen esitykset valtuustolle löytyvät osoitteesta www.sak.fi/valtuusto. Samassa osoitteessa voi seurata kokouksen kulkua nettiuutisten ja kokousviikolla avautuvan Twitter-ikkunan kautta. Twitter-ikkunasta löytyy mm. Palkkatyöläinen-lehden yleiskeskustelun seuranta.

Myös valtuuston jäsenet voivat lähettää viestejä Twitter-ikkunaan käyttämällä tunnusta #SAK2011. Lisätietoja ja ohjeita löydät SAK:n uutisesta 8.11.2011.

Valtuuston keskustelusta koostetaan myös juttu Palkkatyöläisen nettisivuille heti kokouksen jälkeen.

SAK:n lehdet

Palkkatyöläinen
Mikä on luottamusmiehen tärkein tehtävä? Vastaa kyselyyn Palkkatyöläisen sivuilla kohdassa Kysely.
www.palkkatyolainen.fi

Löntagaren
Löntagarenin lokakuun numerossa pureudutaan lakkoihin.
www.lontagaren.fi

Uusia julkaisuja

Raamisopimukseen liittyvää aineistoa

Kuinka ulos eurokriisistä? SAK:n ekonomistien kannanotto

SAK:n blogit ja Facebook

Uusi kulma -blogi: Tuottavuustietoisuus hukassa

Seuraa SAK:ta Facebookissa

Seuraa Palkkatyöläisen tekoa ja työelämän asioiden kommentointia Palkkatyöläisen Facebook-sivulla

Myös Löntagaren löytyy Facebookista

Uutisia ammattiliitoista

Raamisopimusta ja liittojen sopimusneuvotteluja koskevat uutiset:
SAK:n sopimusneuvottelusivut

IAU:
Finavian väki järjestäytyy Ilmailualan Unioniin

JHL:
JHL tyrmistyi puolustusvoimien ruokahuollon palkka-alesta

PAM:
Aukiolojen poikkeuslupia ei tarvita

Rakennusliitto:
Verottaja iskee rakennustyömaille

SLSY:
SLSY tuomitsee lentoemäntien ja stuerttien värväämisen alipalkatuiksi yrittäjiksi

SMU:
SMU vastustaa merenkulun tukien leikkaamista

TEAM:
TEAM huolestunut rikkidirektiivin vaikutuksista suomalaisille työpaikoille

Tapahtumakalenteri

Tarkemmat tiedot:
SAK:n tapahtumakalenteri

• 9.-10.11. JHL:n edustajisto, Vantaa
  • 10.11. SLSY:n valtuusto
  • 10.-11.11. Puuliiton valtuusto, Jyväskylä
  • 11.-12.11. Sähköliiton edustajisto
  • 15.-16.11. PAMin edustajisto, Turku
  • 16.11. Paperiliiton valtuusto, Helsinki
  • 22.11. Rautatieläisten liiton valtuusto
  • 22.–23.11. PAUn liittovaltuuston syyskokous, Helsinki
  • 23.11. JHL:n ylimääräinen edustajisto
  • 24.–25.11. SAK:n valtuuston kokous, Kiljavan opisto
  • 2.12. SEL:n liittovaltuusto
  • 8.-9.12. Rautatieläisten Liiton liittovaltuusto
  • 12.12. SAK:n hallitus
  • 31.12. SAK:n kulttuuriapurahojen 2012 hakuaika päättyy

Nyheter på svenska

Löntagaren: En strejk är ingen lätt match för förtroendemannen

Kollektivavtalen ska översättas till svenska

FFC lediganslår 2012 års kulturstipendier

Rune Takamaa ordförande för FFC:s svenska sekretariat

Ramavtalets täckning utvärderas i slutet av november

Kärnpunkterna i ramavtalet

Seuraava SAK-uutiskatsaus ilmestyy 13.12.2011. Mukavaa loppuvuoden jatkoa!