SAK:n uutiskirje

Uutta keskusjärjestöä valmistellaan 44 liiton voimin

Kuva: Markku Ulander / STT-Lehtikuva

Uuden keskusjärjestön selvitystyöhön ilmoittautuneet ammattiliitot kokoontuivat eilen Helsingissä. Kokouksessa valittiin hankkeen ohjausryhmä ja sovittiin aikataulusta.

Kevään aikana liitot valitsevat keskusjärjestöhankkeelle projektipäällikön ja määrittelevät uuden järjestön strategian ja perustehtävät. Syksyllä valmistuvat suunnitelmat keskusjärjestön eri toiminnoista. Tavoite on, että uuden keskusjärjestön toiminta alkaa vuoden 2017 alussa.

Tähän mennessä yhteensä 44 ammattiliittoa on ilmoittanut osallistumisestaan uuden keskusjärjestön selvitysvaiheeseen.

Uusi keskusjärjestö -hankkeessa mukana olevat ammattiliitot

Olkiluoto 3:n rakennustyömaa

EU-tuomioistuimelta tärkeä päätös ulkomaalaisten palkoista

Suomeen lähetetyille työntekijöille on maksettava palkkaa yleissitovan työehtosopimuksen määräysten mukaan, linjaa EU-tuomioistuin ennakkoratkaisussaan. Pelkkä alimman taulukkopalkan noudattaminen ei siis riitä.

SAK:n lakimies Jari Hellsten pitää päätöstä merkittävänä koko Euroopan kannalta. Hänen mukaansa se myös vahvistaa suomalaista, yleissitoviin työehtosopimuksiin perustuvaa sopimisen mallia.

Ratkaisu liittyy Sähköliiton nostamaan kanteeseen, jolla se perää lähes 190 puolalaisen sähköasentajan palkkasaatavia. Asentajat työskentelivät määräaikaisesti Olkiluoto 3:n rakennustyömaalla.

Tutustu tarkemmin EUT:n ennakkoratkaisuun

Kuva: Marjaana Malkamäki / SAK

Työnantajat rikkovat edelleen lakia ja sopimuksia

SAK:laisista luottamushenkilöistä lähes joka kolmas kertoo työnantajansa rikkoneen työpaikalla noudatettavia lakeja ja sopimuksia. Tulos ei juuri poikkea vuodentakaisesta.

Liki joka toinen SAK:n luottamushenkilökyselyyn vastanneista totesi myös, että yhteistoimintaneuvottelujen tulokseen on vaikeaa puuttua. Vastaajista 15 prosenttia puolestaan kertoi, että työnantaja on voinut suoranaisesti painostaa työntekijöitä ja luottamushenkilöitä heikennyksiin.

SAK:n luottamushenkilökyselyn tuloksia

Toisenlainen ystävänpäivän yllätys

Suomessa oikeus liittyä ammattiliittoon on itsestäänselvyys. Näin ei kuitenkaan ole jokaisessa maailman kolkassa. Monessa paikassa liittoaktiivi joutuu jopa pelkäämään henkensä puolesta.

Vahvan tehtävä on tukea heikkoa -kampanja edistää työntekijöiden oikeuksia ympäri maailmaa. Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuukeskuksen SASKin kampanjasivulla voit esimerkiksi lahjoittaa ammattiliiton jäsenyyden SASKin kohdemaassa asuvalle työntekijälle.

Tee lahjoitus SASin kampanjasivulla
(avataan perjantain aikana)

Ole yksi 50 000:sta – sano ei nollasopparille

Operaatio Vakiduuni on käynnistänyt allekirjoitusten keräämisen pätkätyöntekijöiden aseman parantamiseksi. Kansalaisaloitteessa lainsäädäntöä halutaan muuttaa niin, että nollatyösopimukset kielletään ja viikoittaiseksi työajaksi määritellään vähintään 18 tuntia.

Nimiä aloitteeseen on kertynyt tähän mennessä vajaa seitsemän tuhatta. Päästäkseen eduskunnan käsittelyyn aloitteeseen tarvitaan kuitenkin vähintään viisikymmentä tuhatta allekirjoitusta. Käy allekirjoittamassa aloite sähköisesti Kansalaisaloite.fi-palvelussa!

AMMATTILIITOISTA

Myyjät tekivät yksissä tuumin lopun pomon ahdistelusta
PAM – 11.2.2015

Kuntien tonttipihtaus estää rakentamisen