SAK kulttuurirahasto julistaa vuoden 2014 apurahat haettaviksi.

Apurahoja voivat hakea kaikki SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen yksityiset jäsenet tai harrastajaryhmät.

Hakuohjeet ja hakusovellus löytyvät 1.11.2013 alkaen Kansan Sivistysrahaston (KSR) osoitteesta  www.sivistysrahasto.fiInternetissä täytetty, tulostettu ja allekirjoitettu hakemus liitteineen toimitetaan 31.12.2013 mennessä hakijan omaan ammattiliittoon.

SAK:n kulttuurirahasto toimii Kansan Sivistysrahaston yhteydessä erikoisrahastona. Jos hakijan ammattiliitolla on oma rahasto KSR:ssä käsitellään hakemus myös sen apurahoja jaettaessa ilman eri hakemusta.

Apurahojen saajien nimet julkaistaan SAK:n kotisivuilla (www.sak.fi) sekä Palkkatyöläisessä  ja Löntagarenissa maaliskuun loppuun mennessä. Päätös apurahasta ilmoitetaan saajalle myös henkilökohtaisesti.

Lisätietoja: Merja Lehmussaari puh 040 504 2152 (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.) tai Tarja Kaukovaara 040-578 1208 (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.).

SAK:N KULTTUURIRAHASTON APURAHOJEN KÄSITTELYAIKATAULU 2014

• Hakuilmoitus lehdissä loka-marraskuulla 2013
  • Hakuohjeet ja hakusovellus löytyvät 1.11.2013 alkaen KSR:n osoitteesta www.sivistysrahasto.fi
  • Apurahojen hakuaika päättyy 31.12.2013. Hakemukset toimitetaan omaan ammattiliittoon (viimeisen päivän postileima).
  • Hakemukset toimitetaan liitoista Kansan Sivistysrahastoon  10.2.2014 mennessä
  • Saajien nimet julkaistaan SAK:n kotisivulla www.sak.fi , kun apurahojen saajista on päätetty KSR:n hallituksessa. Viimeistään maaliskuun loppuun mennessä.
  • Saajien nimet  julkaistaan myös Palkkatyöläisessä  ja Löntagarenissa

Tiivistelmä kulttuurirahaston linjauksista ja käytännöistä

SAK:n kulttuurirahaston tarkoituksena on apurahoja ja tunnustuspalkintoja jakamalla tukea järjestäytyneiden palkansaajien sivistys ja kulttuuripyrkimyksiä sekä yleistä yhteiskunnallista tutkimustoimintaa ja työelämän kehittämishankkeita.

Kulttuuriapurahojen myöntämisen päälinjaukset:

1. Taidepainotteinen kulttuuriharrastus: musiikki, kirjoitus, näyttämö, kuvataide, sirkus, valokuvaus jne. Ei tueta ammattimaista taiteen tekemistä, opiskelua tai urheilua!
  2. Painopiste on aloittavien hankkeiden ja uransa alkupäässä olevien harrastajien tukemisessa.
  3. Apurahan saajan tulee olla SAK:laisen liiton jäsen: Saajina voivat olla sekä yksittäiset harrastajat että harrastajaryhmät. Apurahaa ei myönnetä järjestöille lukuun ottamatta ammattiosastoja (kulttuuriprojektit, historiikit).
  4. Tuetaan jäsenten tekemisiä ja hankkeita, annetaan niihin tuotantotukea. Opintomatkoja voidaan tarkoin harkituissa tapauksissa tukea. Esiintymismatkoja ei tueta.
  5. Huomioidaan kieliryhmät ja vähemmistöt sekä maahanmuuttajat. Kiinnitetään huomiota sukupuolten tasa-arvoon.
  6. Apurahaa ei myönnetä samalla hakijalle kahta kertaa (erityisen perustellussa poikkeustapauksessa voidaan myöntää, jos edellisestä apurahasta on kulunut yli 10 vuotta).
  7. Myönnettävät apurahat ovat n. 200-1000 euroa/hakija. Jos hankkeen kustannusarvio tai haettu summa on kovin suuri ja muuta rahoitusta ei ole, tulee arvioida toteutuuko hanke todella apurahan turvin.