YLE Radio Suomi Uutiset 03.07.2008 16:00

Valtion tuottavuusohjelman on määrä vähentää valtionhallinnon turvallisuusalojen henkilöstöä merkittävästi lähivuosina. Poliisi, vankilavirkailijat, Tulliliitto ja valtion mielisairaalat pelkäävät, että henkilöstön vähentäminen heikentää kansalaisten perusoikeuksia. Tuottavuusohjelman tavoite on vähentää valtionhallinnon henkilöstöä useilla tuhansilla vuoteen 2015 mennessä. Valtiovarainministeriön mielestä vähennykset henkilötyövuosissa ovat välttämättömiä ja voidaan toteuttaa hallitusti ja hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen.

Kuopion Niuvanniemen valtion mielisairaalan alueelle kokoontuneet turvallisuusalojen liittojen johtohenkilöt eivät ole tyytyväisiä tuottavuusohjelmaan. Heidän mielestään henkilökuntaa tarvittaisiin pikemminkin lisää.

Vankivirkailijainliiton johtajan Jari Tuomelan mielestä valtio on vähentämässä resursseja kohdentamattomasti kiinnittäen huomiota vain säästöihin henkilötyövuosissa. Tuomelan mielestä valtiovarainministeriössä ei tiedetä, minkälainen tilanne turvallisuusalojen työpaikoilla on. Henkilöstöä tarvittaisiin lisää, mutta valtiovarainministeriö haluaa vähentää. Tuomela ei usko, että vähennyksiä voidaan tehdä hallitusti.

Kuopion Niuvanniemen valtion mielisairaalassa tilanne on samantyyppinen. Niuvanniemen sairaalan Julkisten ja hyvinvointialojen liiton luottamusmies Jouni Jetsu sanoo, että henkilöstön vähentäminen vaikuttaa suoraan potilastyöhön ja sairaalan turvallisuuteen.

Tulliliiton puheenjohtaja Markku Kosonen sanoo, että henkilötyövuosien vähentämistä pitäisi tarkastella vuosi kerrallaan. Kososen mukaan EU:sta tulee tullilaitokselle jatkuvasti runsaasti uutta tehtävää, ja jo tämän takia mahdollisia henkilöstövähennyksiä pitäisi tarkastella vuosi kerrallaan.