Tulliliitto vetoaa kansanedustajiin

HENKILÖSTÖN LISÄVÄHENNYKSISTÄ PITÄÄ LUOPUA

Tullilaitoksen henkilöstö on vakavasti huolissaan työpaikoistaan valtion tuottavuusohjelman puristuksessa, painottaa työntekijöitä edustava Tulliliitto. Tullilta vaaditaan nyt alun perin sovittua rankempia henkilöstöleikkauksia. Lomautuksia ja irtisanomisia voi olla edessä jo ensi vuonna.

Tulliliitto vetoaa eduskuntaan, jotta Tullilaitoksen osalta palattaisiin alkuperäisen sopimuksen mukaisiin leikkauksiin. Tullilaitos on virastona sitoutunut valtion tuottavuusohjelmaan vuosille 2006-2011 ja varautunut vähentämään henkilökuntaansa. Tulli on työnantajana neuvotellut henkilöstön kanssa vähennyksistä, ja henkilöstöjärjestöt ovat tyytyneet Tullin laatimiin sopeuttamistoimiin.

Tulliliiton puheenjohtaja Markku Kosonen toteaa, että tilanne on nyt olennaisesti muuttunut.
- Tullille osoitettua henkilötyövuosien vähentämisvelvoitetta on lisätty alkuperäisestä useaan otteeseen. Vähennysten toteuttamisen aikataulu on liian kireä ja laitoksen toimintamäärärahoja on vähennetty.

- Uusimmat vähennysvaatimukset ovat niin suuria, ettei edes eläköityminen ja kaikkien määräaikaisten työntekijöiden irtisanominen riitä niitä kattamaan. Vakinaista henkilökunta uhkaa lomautus ja mahdollisesti irtisanomiset jo vuonna 2010.

Tulliliiton mielestä eduskunnan on valtion ensi vuoden talousarviota käsitelleessään otettava huomioon Tullilaitoksen kokonaistilanne. Lisäleikkaukset vaarantavat aidon tuottavuuden eikä valtiovarainministeriön suosittelemaa henkilöstöpolitiikkaa pysytä noudattamaan. Alkuperäisen sopimuksen mukaan vähennykset eivät olisi koskeneet nuoria, valtion varoin koulutettuja työntekijöitä.

Nuoret pidettävä töissä

Tullilaitoksen ammatillinen peruskoulutus kestää noin 2,5 vuotta. Koulutuksen ajalta maksetaan palkkaa, mutta ennen valmistumistaan opiskelijat työskentelevät määräaikaisina. Kurssilta valmistuneet ovat tullialan nuoria ammattilaisia, joilla jo on työpaikka Tullissa eri puolilla maata, useimmiten itärajan tullitoimipaikoissa.

Näiden vastavalmistuneiden ammattilaisten ja parhaillaan koulutuksessa olevien tilanne on kestämätön, Kosonen sanoo. Työnteon sijasta opiskelun päätteeksi on tiedossa määräaikaisuudesta johtuva työsuhteen irtisanominen.

- Maan hallituksen ohjelmat tukevat varsinkin nuorten työllisyyttä. Ohjelmilla yritetään estää nuorten työttömyyden lisääntyminen. Se mitä nyt tapahtuu Tullissa, on suuressa ristiriidassa näiden ohjelmien kanssa.

Lisätietoja: Tulliliiton puheenjohtaja Markku Kosonen 040 332 2276

Tulliliitto on Tullin suurin henkilöstöjärjestö. Se on Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yhteisöjäsen.