Tulliliitto ja JHL

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL sekä sen yhteisöjäsen Tulliliitto ovat erittäin pettyneitä siitä, että valtiovarainministeriö aikoo jatkaa hanketta, jonka mukaan Tullin verotustoimintoja siirretään Verohallintoon. Sen sijaan että koko hanke olisi lopetettu, ministeriö päätti siirtää sen toteuttamisen vaalien jälkeiseen aikaan.

- Ministeriö roikottaa Tullin henkilöstöä löysässä hirressä ja se on erittäin huonoa ja vastuutonta henkilöstöpolitiikkaa. Lisäksi tämä päätös vahingoittaa Tullin oman toiminnan kehittämistä. Emme ymmärrä, miksi valtiovarainministeriö ajaa sitkeästi hanketta, vaikka siirrolla ei ole ainuttakaan toiminnallisesti tai valtiontaloudellisesti kestävää perustetta, sanoo JHL:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori.

- Tullissa sekä laitoksen johto, että henkilöstöjärjestöt ovat hämmästelleet koko selvityshankkeen ajan miten yksisilmäisesti ja perustelluista vasta-argumenteista huolimatta siirtohanketta ajetaan. Suomen tullilaitos on kansainvälisesti vertaillen maailman kärkeä ja sen pilkkominen vaarantaa tuloksellisen toiminnan. Koko hanke pitäisi haudata, sanoo Tulliliiton puheenjohtaja Markku Kosonen.

- VM näyttää kaiken järjen vastaisesti haluavan katkaista verotuksen ja valvonnan ketjun. Venytyskikkailu estää Tullia kehittämästä organisaatiotaan entistäkin parempaan iskuun, Kosonen jatkaa.

Lisätietoja:

JHL:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori, 040 508 3382