Ansa-koira

Tullitarkastaja ja Ansa-koira tarkastavat Tallinnan-laivalta tulijoita Meritullissa.

Tullin mukaan Tallinnasta Helsinkiin matkustaa joka päivä yli sata ihmistä, joilla on rikostaustaa. Joukossa on esimerkiksi omaisuus- ja huumausainerikollisia.

Takavarikkoon jää jatkuvasti esimerkiksi huumeita, tupakkaa, alkoholia, sähkölamauttimia ja aseita. Lisäksi Meritulli on ottanut tänä vuonna kiinni jo noin 200 poliisin etsintäkuuluttamaa ihmistä.

Samassa ajassa  Meritulli on löytänyt lähtevästä liikenteestä varastetuksi epäiltyä tavaraa 230 000 euron arvosta.  Eteläisen tullipiirin johtajan Leo Nissisen mukaan rajat ylittävä rikollisuus Baltian maista on taantuman takia lisääntynyt. Samaan aikaan valtionhallinnon tuottavuusohjelma on vähentänyt tullin henkilöstöä erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Vajaan kahden vuoden aikana Eteläisen tullipiirin työvoimasta on karsittu noin 12 prosenttia eli yli 100 henkilötyövuotta.

Nissisen mukaan työvoiman karsiminen vaarantaa jo Suomen sisäistä turvallisuutta.

"Tallinnan-liikenne on ilmiöiltään verrattavissa itärajaan, mutta tarkastusresursseja on vähemmän", Nissinen sanoo.

Rajatarkastukset loppuivat vuonna 2007, kun Viro liittyi Schengen-alueeseen

17.10.2010

Minna Passi

Helsingin Sanomat