Tulliliitto ja Tullivirkamiesliitto

Tulliliiton ja Tullivirkamiesliiton puheenjohtajien asettama työryhmä on kokoontunut syksystä 2009 lähtien selvittämään liittojen yhdistymisen mahdollisuutta.

Asiassa järjestetyn alustavan jäsenkyselyn perusteella vastanneista selvä enemmistö liittojen jäsenistä toivoo liittojen yhdistymistä. Tavoitteena on toimiva ja tehokas yhteinen edunvalvontajärjestö tullihenkilöstölle.

Yhteisliittoasiaa pohtineen työryhmän tuloksia on käsitelty molempien liittojen liittohallituksissa ja liittojen puheenjohtajille on erikseen tiedotettu työryhmän työskentelystä.

Työryhmä on kokoontunut rakentavassa ja hyvässä hengessä, mutta yhdistymishanke etenee hitaasti. Suurimmaksi ongelmaksi on noussut keskusjärjestökysymys.

Tullivirkamiesliitto esittää, että jäsenkyselyn perusteella aiesopimukseen kirjataan keskusjärjestöksi Pardia.

Tulliliitto esittää, että jäsenkyselyn perusteella perustetaan uusi liitto, jonka edustajisto valitsee keskusjärjestön arvioinnin jälkeen.

Työryhmälle on sovittu seuraavaksi kokouspäiväksi 1. helmikuuta 2011.

Helsingissä 7.1.2011

Markku Kosonen