Valtion työmarkkinalaitos ja palkansaajia edustavat pääsopijajärjestöt JHL, JUKO ja Pardia saavuttivat torstai-iltana keskusjärjestöjen työllisyys- ja kasvusopimusta noudattelevan neuvottelutuloksen valtion uudeksi virka- ja työehtosopimukseksi.

sopimusUuden sopimuksen sopimuskausi on 1.4.2014 - 31.1.2017 noudattaen keskitetyn ratkaisun rakennetta.

Sopimusratkaisun perusteella asetetaan lukuisia työryhmiä käsittelemään mm. työaikoja ja työurakysymyksiä.

- Olemme tyytyväisiä siihen, että 20 euron yleiskorotus menee peruspalkkaan. Tekstipuolen osalta tulos on kevyt, mutta ahtaassa kustannuskehyksessä sitäkin on pidettävä tyydyttävänä, luonnehtii JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta neuvottelutulosta.

Valtion neuvottelutuloksen tiivistelmä.

Sopimus kokonaisuudessaan.

JHL:n edustajisto päätti aiemmin tänään delegoida valtiota, kunta-alaa, kirkkoa ja yksityistä sosiaalipalvelualaa koskevien neuvottelutulosten päätöksenteon liiton hallitukselle. JHL:n hallitus on koolla perjantaina 25.10.

Ammattiliitoilla on aikaa saada sopimusalojensa neuvottelut päätökseen perjantaihin 25.10. klo 16:een saakka. Tuolloin keskusjärjestöt arvioivat tehtyjen sopimusten kattavuuden. Jos riittävän moni ammattiliitto on tuolloin neuvotellut työ- ja virkaehtosopimuksensa kasvusopimuksen pohjalta, toteutuvat myös maan hallituksen tukitoimet.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Jarkko Eloranta, gsm 0400 912 399