Tullförbundet rf:s förbundsstyrelse har på sitt möte den 25. februari 2013 beslutat, att förbundet från och med den 1 januari 2014 försäkrar sina medlemmar för arbetslöshet i JATTK -arbetslöshetskassan.

Ifall du godkänner att din försäkring från och med den 1. januari 2014 övergår till JATTK -arbetslöshetskassan så behöver du inte reagera på något sätt på detta brev. De förmåner som arbetslöshetskassan utbetalar förändras inte när du går över till denna kassa.

Du bör senast den 31 november 2013 skriftligt anmäla både till Tullförbundet och Luftfart- och Järnvägstransportbranschens arbetslöshetskassa om du inte vill gå över till JATTK -arbetslöshetskassan, så får du anvisningar om hur du kan sköta din medlemsfråga. Ditt medlemskap i Tullförbundet fortsätter såsom hitintills, men från och med den 1 januari 2014 är du inte medlem i JATTK -arbetslöshetskassa utan en enskild medlem i den Offentliga sektorns och välfärdstjänsternas arbetslöshetskassa. Luftfart- och Järnvägsbranschens Arbetslöshetskassa fusioneras den 1 januari 2014 med Offentliga sektorns och välfärdstjänsternas arbetslöshetskassa

Den nuvarande arbetslöshetskassans kontaktuppgifter
Luftfart- och Järnvägstransportbranschens Arbetslöshetskassa
Kajsaniemigatan 10, 8 vån, 00100 Helsingfors
Tfn: 09 4785 7200
Fax: 09 4785 7209
www.irkatk.fi

Den nya arbetslöshetskassans kontaktuppgifter
JATTK -arbetslöshetskassan
Pasilanraitio 9 B, 00240 Helsingfors
Tfn: 09 7206 820 (må–to, klo 9–11.30)
Fax: 09 148 1029
www.jattk.fi

HUR SÄNDER DU DIN DAGPENNINGANSÖKAN
Ifall du ansöker om alterneringsersättning och din ansökningsperiod gäller för år 2013 skall du sända din ansökan till Luftfart- och Järnvägstransportbranschens arbetslöshetskassa och ifall din ansökningsperiod gäller för år 2014 skall du sända din ansökning till JATTK -arbetslöshetskassan.

Luftfart- och Järnvägstransportbranschens arbetslöshetskassa och Offentliga sektorns och välfärdstjänsternas arbetslöshetskassa betalar dina förmåner ända till den 31 december 2013. Därefter överför vi dina uppgifter till JATTK -arbetslöshetskassan som från och med den 1 januari 2014 utbetalar dina förmåner.

JATTK -arbetslöshetskassan avger ett nytt beslut om utbetalning av dina förmåner. Detta beslut gäller från och med den 1 januari 2014. Till beslutet bifogas även en ny blankett för en ytterligare ansökan av inkomstrelaterad dagpenning. Det vill säga, att du, Ifall du ansöker om förmånen i fyra veckors perioder, för år 2013 skall sända ansökningen till Luftfart- och Järnvägstransportbranschens arbetslöshetskassa och från och med den 1 januari 2014 till JATTL -arbetslöshetskassan. Du behöver inte ändra din ansökningsperiod. De därpå följande ansökningarna kan du sända på eAsiointi. De finner eAsiointi på kassans hemsidor www.jattk.fi .

Kom ihåg att meddela arbets- och näringslivsbyrån om att du bytt arbetslöshetskassa.

PENSIONERAD MEDLEM
Ifall du är på pension och trots detta får detta brev så bör du kontakta Tullförbundet rf., tfn 09 701 8115 eller e-post, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., så kan vi àjourföra dina uppgifter.

MERINFORMATION
Tullförbundets ordförande Markku Kosonen tfn 040 332 2276 eller Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. och JATTK- arbetslöshetskassans kassaföreståndare Eeva Kivijärvi, tfn. 09 7206 820 må–to kl. 9–11.30, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..