Valtionhallinnon tuottavuusohjelmasta

Valtionhallinnon tuottavuusohjelma ei saa vaarantaa valtion tehtävien hoitoa millään sektorilla eikä heikentää palvelutasoa eikä palveluiden saatavuutta. Muutoksessa on noudatettava hyvää henkilöstöpolitiikkaa ja työsuhteiden jatkuminen ja työehtojen taso on turvattava. Tulliliitto ry vastustaa kaavamaista valtion henkilöstön vähentämistä Toteutettavia hankkeita ja niiden aikataulua on voitava tarkastella vuosittain. Tulliliiton edustajisto pitää tärkeänä, että Tullilaitokselle uskottujen uusien tehtävien työllistävä vaikutus on huomioitava henkilöstön vähennysvelvoitteen yhteydessä.

Hallituksen uusilla tuottavuustoimenpiteillä kehyslinjauksien mukaisesti on vähennettävä edelleen valtion henkilöstöä. Vähennykset ovat siten isku tuloksellisuudesta ja toiminnan laadusta huolehtivia virastoja ja niiden henkilöstöä vastaan.

Tulliliitto ry:n kielteinen kanta virastojen välisen työnjaon muuttamiseen

EU on tulliliitto ja velvoittaa jäsenmaiden tulliviranomaisia noudattamaan samaa tullilakia ja soveltamaan sitä yhtenäisesti jokaisessa jäsenmaassa. Tullityö on erityisosaamista vaativaa ammattityötä, jossa jo peruskoulutus kestää 2,5 vuotta. Suomessa viranomaiset: poliisi, tulli ja rajavartiosto, PTR, ovat jo pitkään tehneet yhteistyötä valtakunnan rajoilla. Yhteistyössä kukin viranomainen keskittyy omien ydintehtäviensä hoitoon ja toisille viranomaisille annetaan virka-apua tarvittaessa. Yhteistyö on vakiintunutta ja toimivaa, PTR-asetukseen ja paikallisiin viranomaissopimuksiin perustuvaa.

Tulliliitto ry:n kannan mukaisesti rajalla toimivien viranomaisten yhteistyötä tulee kehittää edelleen PTR-asetuksen mukaisesti ja paikallisesti sopien. Valtionhallinnon tuottavuusohjelmassa tullilaitokselle sälytetty rajavartiolaitosta suhteellisesti suurempi henkilökunnan vähennysvelvoite asettaa virastot keskenään eriarvoiseen asemaan. Siihen vedoten virastojen välisen nykyisen, toimivan työnjaon muuttaminen olisi lyhytnäköistä ja asiakkaan kannalta hämmentävää. Ammattitaitoinen tullihenkilöstö hoitaa useiden eri ministeriöiden hallinnonalaan kuuluvat tullille määrätyt tehtävät tehokkaimmin ja veronmaksajain kannalta edullisemmin.