VALTIOVARAINMINISTERIÖ
VERO-OSASTO

Lausuntopyyntönne 14.12.2012 VM150:00/2011

TULLILIITTO RY:n LAUSUNTO LUONNOKSESTA HALLITUKSEN ESITYKSEKSI EDUSKUNNALLE LAIKSI TULLIN HALLINNOSTA ja LUONNOKSESTA VALTIONEUVOSTON ASETUKSEKSI TULLIN HALLINNOSTA

Luonnoksen pääasiallisen sisältötekstin ja perustelutekstin mukaan Tullin tehtäviä ei ole tarkoitus muuttaa. Tulliselvitys on kokonaisuus sisältäen moninaisia Tullin tehtäviä. Lain 2§:ssä tulee näkyä valmiste-, auto-, maahantuonnin arvonlisäverotuksien tehtävät ja muut erikseen Tullille säädetyt tehtävät. Tärkeää on kirjata esitettyä selvemmin valvonnan tehtävät, kuten tullirikosten estäminen, paljastaminen ja niiden esitutkinta. Tulliliiton näkemyksen mukaan Tullin tehtävät on mainittava yksityiskohtaisemmin lakiesityksen 2 §:ssä.

Tullilaboratorio on asiantuntijayksikkö, joka tuottaa laboratorio- ja asiantuntijapalveluja Tullin valvonta- ja verotusosastoille sekä muille valvontaviranomaisille. Tullilaboratorion kulutustavara- ja elintarviketutkimukset ovat merkittävä osa Tullin yhteiskunnan suojaamistehtäviä. Tullilaboratorion riippumattomuus, itsenäisyys ja toiminta on turvattava. Tässä luonnoksessa valtioneuvoston asetukseksi Tullin hallinnosta Tullilaboratorion asema on todettu riittämättömästi.

Markku Kosonen
Tulliliitto ry