Talkoot on ohi

Henki neuvotteluissa oli rakentava, vaikka yhteisiä näkemyksiä ei vielä liiemmin löydy.

Valtion työehtosopimusneuvottelujen pääneuvotteluryhmä jatkoi neuvotteluja torstaina 5. maaliskuuta. Ensimmäiseksi osapuolet keskustelivat kuitenkin koronaviruksesta.

Työnantajapuoli kertoi, millaisia suunnitelmia sillä on koronaviruksen torjumiseksi. Valtiotyönantaja valmistelee muutoksia poissaolojen ilmoittamismenettelyihin, jotta viruksen leviämistä saadaan ehkäistyä. Valtiotyönantaja tekee päätöksiä nopealla aikataululla ja tiedottaa niistä virastoja ja henkilöstöä ensi viikolla.

Lisäksi neuvotteluissa keskusteltiin siitä, miten työehtoja noudatetaan esimerkiksi karanteenitilanteessa.

Järjestöpuoli kertoi työaikatavoitteistaan

Koronaviruksen jälkeen osapuolet pääsivät keskustelemaan uudesta työehtosopimuksesta.  Työaikatavoitteet ovat merkittävässä roolissa työnantajapuolen tavoitepaketissa, ja niihin syvennyttiin yksityiskohtaisesti.

– Henki neuvotteluissa oli rakentava, viime viikkoa parempi. Tämä ei toki tarkoita, että yhteisiä näkemyksiä tässä vaiheessa vielä löytyisi, kuvaa JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch.

Ensi viikolla neuvottelijat kokoontuvat maanantaina ja perjantaina. Seuraavassa tapaamisessa osapuolet jatkavat työntekijäpuolen tavoitteiden läpikäyntiä. Myös työnantajan tavoitteiden arviointi on asialistalla.

Intensiivinen vaihe

Neuvotteluissa eletään nyt intensiivistä vaihetta: pöydällä on paljon tavoitteita ja jokaisesta käydään syvällistä keskustelua.

– Vielä ei jumituta tiedossa oleviin kiistakysymyksiin, vaan kammataan tavoitteista aihioita jatkokeskusteluihin ja ratkaisun tekstipaketiksi, selventää JHL:n toinen neuvottelija, vastaava sopimustoimitsija Jorma Viiala.

Valtion virka- ja työehtosopimuksen sopimuskausi päättyy 31. maaliskuuta. Osapuolten tavoitteena on saavuttaa siihen mennessä neuvottelutulos.